ECOCIDE
Aan het begin van mijn tweede jaar aan de academie heb ik samen met vier klasgenoten een fotoserie geëxposeerd die een kritische blik werpt op de relatie tussen mens en natuur.
Alle vijf kregen we de verantwoordelijkheid om één foto te regisseren. De foto hierboven heb ik gemaakt.
We leven in een wereld waar mensen zichzelf boven de natuur plaatsen. Wij hebben ons laten inspireren door de dynamiek tussen mens en natuur. Tijdens onze reflectie ontdekten we een illusie van superioriteit: een overtuiging dat de natuur zich moet schikken naar onze behoeften, zelfs wanneer dit leidt tot vernietiging. Deze gedachtegang vormt de kern van ons werk.
Deze fotoserie onderzoekt de onbalans tussen mens en natuur, met een nadruk op menselijke hebzucht. De beelden tonen confronterende momenten waarop de natuur wordt opgeofferd voor onze eindeloze honger naar consumptie. Het project legt bloot hoe onze verlangens soms leiden tot zinloze vernietiging, waarbij de natuur letterlijk plaats moet maken voor leegte.
Ons werk is niet bedoeld om angst aan te jagen, maar om bewustzijn te creëren. Wij willen het publiek uitnodigen tot zelfreflectie en hen inspireren om verantwoordelijkheid te nemen. Door de urgentie van dit probleem onder de aandacht te brengen, hopen we een zaadje te planten voor verandering – een nieuwe manier van denken en handelen, waarin de natuur niet langer als obstakel wordt gezien, maar als partner in ons bestaan. Reflecteer, ontdek en zie de impact van onze keuzes.